Budapesten Demszky Gábor főpolgármester szmogriadót rendelt el, az intézkedés ma 11 órától lépett életbe és visszavonásig érvényes. Ennek értelmében mindenkit a gépjárművek mellőzésére kértek, illetve naptár szerinti páros napokon csak a páros rendszámú (utolsó számjegy), míg páratlan napokon a páratlan rendszámú autók közlekedhetnek.

De mi a helyzet azokkal, akiknek munka-ügyben feltétlenül használnálniuk kell a gépkocsit, és az adott napon nem rendelkeznek a megfelelő végződésű rendszámmal? Ez vismajor esete lenne? Ki téríti meg a gazdasági kárt a vállalkozóknak, illetve ki kártalanítja a megrendelőket? Lehetséges valamiféle engedély kérelmezése? A szolgáltatói szférában általában hetekkel, hónapokkal előre megkötött szerődés köti a feleket, adott napi munka-teljesítéssel. Sokan nem tehetik meg - egyik oldalról sem - a munka elhalasztását. És még rengeteg más problémát is felvet ez a rendelkezés.

A korlátozás Budapest teljes területére kiterjed (M0-s körgyűrű kivételével). Nem kell sokáig gondolkodni, hogy az embernek abszurd esetek jussanak eszébe: mi van, ha valaki vendégségben ragad Budapesten, vagy éppen fordítva: nem tud hazajutni belvárosi otthonába.

 

2008. december 10. FÔVÁROSI KÖZLÖNY

Budapest Fôváros Közgyulésének
69/2008. (XII. 10.) önkormányzati rendelete
Budapest Fôváros szmogriadó-tervérôl

 

A Fôvárosi Önkormányzat Közgyulése a környezet védelmének
általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény
48. § (4) bekezdésben foglalt felhatalmazás alapján,
valamint a levegô védelmével kapcsolatos egyes szabályokat
tartalmazó 21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdés
elôírásainak megfelelôen Budapest Fôváros szmogriadó-
tervét a következôk szerint rendeli megállapítani.

I.
Általános rendelkezések
1. §
(1) A szmogriadó-terv célja, hogy meghatározza a
környezetveszélyeztetést okozó légszennyezettség kialakulása
esetén az emberi élet és egészség megóvása érdekében
szükséges intézkedéseket, azok elrendelésének és
végrehajtásának szabályait.
(2) A rendelet hatálya Budapest Fôváros közigazgatási
területén, azokra a természetes és jogi személyekre, továbbá
jogi személyiséggel nem rendelkezô szervezetekre
terjed ki, akik (amelyek) tevékenysége, létesítménye
terméke levegôterhelést okoz vagy okozhat.
2. §
(1) Szmogriadót kell elrendelni, ha a légszennyezettségi
határértékekrôl, a helyhez kötött légszennyezô
pontforrások kibocsátási határértékeirôl szóló 14/2001.
(V. 9.) KöM-EüM-FVM együttes rendelet 3. számú mellékletében
(továbbiakban: határérték rendeletben) feltüntetett
legalább egy légszennyezô anyag koncentrációja az
ott meghatározott idôtartamban, az ott meghatározott tájékoztatási
vagy riasztási küszöbértéket meghaladja.
(2) A szmogriadó fokozatát és az adott fokozathoz e
rendeletben meghatározott intézkedéseket a fôpolgármester
rendeli el és szünteti meg.
(3) A szmogriadó fokozatai a következôk:
a) tájékoztatási fokozat: amelyben a légszennyezettségi
szint rövid ideju hatása veszélyt jelent a lakosság
különösen érzékeny (gyermek, idôskorú, beteg)
csoportjaira, elrendelésével együtt azonnali és
megfelelô tájékoztatást kell adni;

b) riasztási fokozat: amelyben a légszennyezettségi
szint rövid ideju hatása veszélyt jelent a teljes lakosságra,
elrendelésével együtt azonnali korlátozó
intézkedéseket kell elrendelni.

(4) A fôpolgármester e rendelet szerinti intézkedéseit
sajtóközlemény útján adja ki, továbbá a Fôvárosi Önkormányzat
honlapján folyamatosan gondoskodik a budapesti
légszennyezettséggel kapcsolatos aktuális tájékoztatásról.
II.
Szmoghelyzet kialakulásának megelôzése és elôzetes
intézkedések

3. §
(1) A szmoghelyzet kialakulásának megelôzésének érdekében
a gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról
és ellenôrzésérôl szóló 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-
KvVM együttes rendelet 9. számú melléklete alapján, a
rendszámtáblán sárga színu, hatszögletu környezetvédelmi
plakettel ellátott (a továbbiakban: kedvezôtlenül sok
légszennyezô anyagot kibocsátó) gépjármuvek forgalma
tilos október 20-tól, március 8-ig tartó idôszakban a (2)
bekezdésben meghatározott területen.
(2) Az (1) bekezdés szinti közúti közlekedési korlátozás
területe az Árpád híd–Róbert Károly körút–Hungária
körút–Könyves Kálmán körút–Lágymányosi híd–Dombóvári
út–Sárbogárdi út–Hamzsabégi utca–Budaörsi út–
Alkotás utca–Krisztina körút–Vérmezô út–Margit körút–
Bem József utca–Bem rakpart–Árpád fejedelem útja–
Lajos utca–Pacsirtamezô utca által határolt terület, kivéve
a Budai alsó rakpart.
4. §
(1) A Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi
és Vízügyi Felügyelôség (a továbbiakban:
KDV-KTVF) a környezeti hatásvizsgálati és az egységes
környezethasználati engedélyhez kötött tevékenységekrôl
szóló 314/2005. (XII.25.) Korm. rendelet alapján az
egységes környezethasználati engedélyhez kötött fôvárosi
üzemeltetôk közül elkészíti, majd minden év április
30-ig a fôpolgármesternek megküldi azon helyhez kötött
jelentôs légszennyezô pontforrások üzemeltetôinek listáját,
akiknek saját tevékenységükre és e rendeletben a
szmogriadó fokozataihoz meghatározott intézkedésekre
tekintettel szmoghelyzeti felkészülési tervet kell készíteniük.
(2) A KDV-KTVF az (1) bekezdés szerinti lista meghatározása
során
a) figyelembe veszi az üzemeltetôk által a határérték
rendeletben felsorolt légszennyezô anyagok legfrissebb
kibocsátási adatait, továbbá ózon esetében


2180 FÔVÁROSI KÖZLÖNY 2008. december 10.


a 17/2001. (VIII. 3.) KöM rendelet 14. számú mellékletében
felsorolt ózonképzôdést elôsegítô anyagok
(prekurzorok) rendelkezésére álló legfrissebb
felhasználási adatait;

b) légszennyezô anyagonként közli az üzemeltetô nevét,
a telephely címét.

(3) Az (1) bekezdés szerinti lista adatai alapján a helyhez
kötött légszennyezô források üzemeltetôit – a fôpolgármester
hatósági jogkörében hozott határozatában – a
Fôpolgármesteri Hivatal (továbbiakban: FpH) útján kötelezi
az (1) bekezdés szerinti szmoghelyzeti felkészülési
tervük aktualizált elkészítésére és ezen határozat jogerôre
emelkedésétôl számított 30 napon belüli beküldésére.
(4) Az FpH az üzemeltetôk által készített szmoghelyzeti
felkészülési tervet a közigazgatási hatósági eljárás
és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi
CXL. törvény keretében felülvizsgálja és – a fôpolgármester
hatósági jogkörében hozott határozatában – fogadja
el és kötelezi az üzemeltetôt az elfogadott
szmoghelyzeti felkészülési terv végrehajtására, vagy kötelezi
annak módosítására és/vagy kiegészítésére.
(5) A (4) bekezdés szerinti elfogadó határozatok jogerôre
emelkedése után az FpH a (2) b) pont szerinti adatokat
honlapján közzéteszi.
III.
Szmogriadó elrendelése
5. §
(1) A tájékoztatási, illetve riasztási fokozat elrendelésének
és megszüntetésének alapja a légszennyezô anyagok
koncentrációja, amit a KDV-KTVF folyamatos mérésekkel
határoz meg, az Országos Légszennyezettségi
Mérôhálózat keretében.
(2) A szálló porra (PM10) vonatkozó riasztási fokozat
elrendeléséhez és megszüntetéséhez – az (1) bekezdésben
meghatározottakon túl – az Országos Meteorológiai
Szolgálat (továbbiakban: OMSZ) által kiadott meteorológiai
elôrejelzés is szükséges.
(3) Az ózonra vonatkozó riasztási fokozat elrendelése
és megszüntetése – az (1) bekezdésben meghatározottakon
túl az OMSZ által használt számítási modell alapján
szolgáltatott – elôrejelzés alapján is történhet.
(4) A KDV-KTVF a mérési eredményeket – az Országos
Légszennyezettségi Mérôhálózat adatközpontján keresztül
– a mérések felügyeletét ellátó minisztérium honlapján
folyamatosan közzéteszi.
6. §
(1) A szmogriadó tájékoztatási, vagy riasztási fokozatát
akkor kell elrendelni, ha két mérôállomáson, egy idôben
mért légszennyezô anyag koncentrációjának 3 egymást
követô 1 órás átlaga, illetve a szálló por (PM10)1
esetében 2 egymást követô 24 órás (naptári napra vonatkozó)
átlaga meghaladja a határérték rendeletben rögzített
tájékoztatási vagy riasztási küszöbértéket és teljesülnek
a határérték rendelet további feltételei.
(2) A riasztási fokozatot és a riasztási fokozatban hozott
intézkedéseket megszüntethetôk, ha a határérték rendeletben
megjelölt légszennyezô anyag (kivéve ózon)
koncentrációja valamennyi fôvárosi monitorállomáson
3 egymást követô egyórás átlagában, illetve szálló por
(PM10) esetében egy nap 24 órás átlagában nem lépi túl
a riasztási küszöbértéket és teljesülnek a határérték rendelet
további feltételei. Ózon esetében a riasztási fokozat
megszüntethetôségének feltétele, hogy a megszüntetés
elôtti 36 óra alatt az ózon koncentráció egyik fôvárosi
monitorállomáson sem lépi túl 3 egymást követô órában
a riasztási küszöbértéket.
(3) A tájékoztatási fokozat és a tájékoztatási fokozatban
hozott intézkedések megszüntethetôk, ha a határérték
rendeletben megjelölt légszennyezô anyag (kivéve
ózon) koncentrációja valamennyi fôvárosi monitorállomáson
3 egymást követô egyórás átlagában, illetve szálló
por (PM10) esetében egy nap 24 órás átlagában nem lépi
túl a tájékoztatási küszöbértéket és teljesülnek a határérték
rendelet további feltételei. Ózon esetében a tájékoztatási
fokozat megszüntethetôségének feltétele, hogy a
megszüntetés elôtti 36 óra alatt az ózon koncentráció
egyik fôvárosi monitorállomáson sem lépi túl 3 egymást
követô órában a tájékoztatási küszöbértéket.
7. §
(1) Az 5.§ alapján folyamatosan mért és a közzétett
adatokat a KDV-KTVF – munkaidôn kívüli idôben annak
muszaki ügyelete – figyeli és ellenôrzi, aki a tájékoztatási
fokozatra vonatkozó egyórás – szálló por (PM10)
esetében a 24 órás – átlag elérése esetén tájékoztatást ad:
a) a Fôpolgármesteri Hivatal munkarendje szerinti
idôszakban (továbbiakban: munkaidôben) az FpHnak,
és az OMSZ ügyeletének;

b) a Fôpolgármesteri Hivatal munkaidôn kívüli idôszakában
(továbbiakban: munkaidôn kívül) a Fôvárosi
Közterület-felügyelet Vészhelyzet Információs
Központjának (továbbiakban: VIK)2 és az OMSZ
ügyeletének.

1 A szálló por (particulate matter) azon része, mely 50%-os hatásfokkal átmegy a PM10 mintavételének és mérésének referenciamódszerét
tartalmazó európai szabványban meghatározott 10µm aerodinamikai átmérôju méretszelektív szurôn.

2 74/1999. (XIII. 30.) Fôv. Kgy. rendelet 6/A. § (1) bekezdése


2008. december 10. FÔVÁROSI KÖZLÖNY

(2) A KDV-KTVF az (1) bekezdés szerinti tájékoztatáskor
a közzétett mérési eredményeket felülvizsgálva
megerôsíti, vagy módosítja azokat. A felülvizsgálat eredményét
telefonon, valamint a szmoghelyzet elrendelését
és megszüntetését eredményezô adatokat faxon is megküldött
levélben közli.
(3) Az (1) bekezdés alapján kapott tájékoztatás esetében
az OMSZ – munkaidôn kívüli idôben is folyamatosan
muködô – ügyelete egynapos, háromnapos és egyhetes
idôszakokra szóló elôrejelzést készít, amelyben meghatározza
a szmoghelyzet kialakulásának lehetôségét,
nyilatkozik arról, hogy várható-e javulás. Az elôrejelzést
telefonon közli, és elektronikus levélben is megküldi:
munkaidôben az FpH-nak, munkaidôn kívül a VIK-nek.
(4) A KDV-KTVF tájékoztatása és az OMSZ elôrejelzése,
továbbá a VIK tájékoztatása alapján az FpH javasolja
a fôpolgármesternek a szmogriadó fokozatának, és
a tájékoztatási, vagy riasztási fokozathoz tartozó intézkedéseknek
elrendelését, vagy megszüntetését.
(5) A szmogriadó fokozatainak elrendelését követôen,
a szmoghelyzet megszüntetéséig az (1)–(4) bekezdésekben
meghatározott tájékoztatatási feladatok keretében
folyamatos, legalább naponta történô adat és információcsere
biztosítása szükséges.
IV.
Tájékoztatási fokozathoz kapcsolódó intézkedések

8. §
A fôpolgármester a tájékoztatási fokozat elrendelése
esetén:
a) tájékoztatja a lakosságot, tekintettel a határérték
rendelet szabályaira;
b) elrendeli az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének
tilalmát;

c) felkérést ad ki a szmoghelyzet további romlását
megelôzô intézkedésekre (a lakosság és a légszenynyezôk
önkéntes önkorlátozó intézkedéseire), különösen
kérve:
ca) a kedvezôtlenül sok légszennyezô anyagot ki


bocsátó gépjármuvek fôvárosi használatának
szüneteltetését, különösen a dízel üzemuekét;

cb) a fôvárosi úti célok eléréshez az egyéni gépjármuhasználat
mérséklését, lehetôség szerint
szüneteltetését, a közösségi közlekedés igénybevételének
elônybe részesítését;

cc) a gépjármuvek indokolatlan – álló helyzetben
történô – alapjárati üzemeltetésének lehetôség
szerinti mérséklését;

cd) a helyhez kötött légszennyezô pontforrások
üzemeltetôit – hivatkozva azok társadalmi felelôsségvállalására
– kibocsátásuk csökkentésére;

ce) kén-dioxid, szén-monoxid, vagy szálló por
(PM10) szint miatt elrendelt fokozat esetén a
kérés kiterjed a szilárd- és olajtüzelésu berendezések
(ha egy háztartásban létezik földgáztüzelési
mód, akkor a szilárdtüzelésu kandallók,
cserépkályhák) használatának mérséklésére;

cf) az ózonszint miatt elrendelt fokozat esetén a
kérés kiterjed az üzemanyagtöltô állomások
használatának – elsôsorban 10–16 óra közötti–
mérséklésre, továbbá – a helyhez kötött légszennyezô
pontforrások üzemeltetôit is érintôen,
ózon prekurzorok és nitrogén-oxidok kibocsátásukat
tekintve – a szerves oldószer felhasználással
(szénhidrogén-kibocsátással) járó
tevékenységek (például festés, mázolás, bitumenolvasztás)
mérséklésére, lehetôség szerint
szüneteltetésére.

V.
Riasztási fokozathoz kapcsolódó intézkedések

9. §
A fôpolgármester a riasztási fokozat elrendelése esetén:
a) tájékoztatja a lakosságot, tekintettel a határérték
rendelet szabályaira;

b) elrendeli a gépjármuvek Budapest fôváros közigazgatási
területén való használatának korlátozását, tekintettel
azok rendszámtábláján található utolsó
számjelre: a naptár szerinti páratlan napokon csak a
páratlan, a naptár szerinti páros napokon csak a páros
és nulla számjelu jármuvek közlekedhetnek;

c) elrendeli az e rendelt 4.§ (4) bekezdés szerinti határozatban
kötelezett helyhez kötött légszennyezô
pontforrások üzemeltetôinek legalább 25%-os kibocsátás-
csökkentését;

d) elrendeli az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének
tilalmát;

e) felkérést ad ki a szmoghelyzet további romlását
megelôzô intézkedésekre (a lakosság és a légszenynyezôk
önkéntes önkorlátozó intézkedéseire), különösen
kérve:
ea) a kedvezôtlenül sok légszennyezô anyagot ki


bocsátó gépjármuvek fôvárosi használatának
szüneteltetését, különösen a dízel üzemuekét;

eb) a fôvárosi úti célok eléréshez az egyéni gépjármuhasználat
szüneteltetését, a közösségi közlekedés
igénybevételének elônybe részesítését;

ec) a gépjármuvek indokolatlan – álló helyzetben
történô – alapjárati üzemeltetésének lehetôség
szerinti mérséklését;


2182 FÔVÁROSI KÖZLÖNY 2008. december 10.


ed) a helyhez kötött légszennyezô pontforrások
üzemeltetôit – hivatkozva azok társadalmi felelôsségvállalására
– kibocsátásuk csökkentésére;


ee) kén-dioxid, szén-monoxid, vagy szálló por
(PM10) szint miatt elrendelt fokozat esetén a
kérés kiterjed a szilárd- és olajtüzelésu berendezések
(ha egy háztartásban létezik földgáztüzelési
mód, akkor a szilárdtüzelésu kandallók,
cserépkályhák) használatának mérséklésére;

ef) nitrogén-dioxid szint miatt elrendelt fokozat
esetén a kérés kiterjed a gázfutésu berendezések
használatának mérséklésére;

eg) az ózonszint miatt elrendelt fokozat esetén a
kérés kiterjed az üzemanyagtöltô állomások
használatának – elsôsorban 10–16 óra közötti –
szüneteltetésére, továbbá – a helyhez kötött
légszennyezô pontforrások üzemeltetôit is érintôen,
ózon prekurzorok és nitrogén-oxidok kibocsátásukat
tekintve – a szerves oldószer felhasználással
(szénhidrogén-kibocsátással) járó
tevékenységek (például festés, mázolás, bitumenolvasztás)
szüneteltetésére.

10. §
Az e rendelet 9. § b) pontja alapján hozott forgalomkorlátozás
alól mentesülnek:
a) a helyi, helyközi és távolsági közúti közösségi közlekedésben
résztvevô gépjármuvek;

b) a közúti jármuvek forgalomba helyezésének és forgalomban
tartásának muszaki feltételeirôl szóló
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklet
II. pontban meghatározott, következô környezetvédelmi
osztályú gépjármuvek:
ba) „5” jelzéssel ellátott: tiszta gázüzemu- vagy

elektromos meghajtású, illetôleg – hibrid (a
gépjármuvet meghajtó elektromos-, valamint
Ottó- vagy dízel-motorral is ellátott) hajtású;

bb) „12” jelzéssel ellátott: az ENSZ-EGB 49.03
elôírás III jóváhagyás és 51.02 elôírás szerinti
jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízel-
motoros (EURO-V);

bc) „13” jelzéssel ellátott: az ENSZ-EGB 49.03
elôírás IV jóváhagyás és 51.02 elôírás szerinti
jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízel-
motoros (EEV).

c) a megkülönböztetô fény- és hangjelzéssel jogszeruen
felszerelt gépjármuvek, valamint az ilyen gépjármuvek
által közrefogott jármuoszlop;

d) a Magyarországon muködô diplomáciai és konzuli
képviseletek, valamint nemzetközi szervezetek és
ezek nemzetközi szerzôdés alapján mentességet élvezô
tagjai és családtagjaik DT betujelu rendszámmal
ellátott gépjármuvei;

e) a külön jogszabályban meghatározott betegszállító
jármuvek, valamint a kórházi és járóbeteg ellátásra,

kezelésre beutalt, elôjegyzett beteget szállító gépjármuvek;


f) egészségügyi várakozási hozzájárulással rendelkezô
orvosok és orvosi ügyeleti gépjármuvek, amenynyiben
ilyen feladatukat teljesítik,

g) a mozgáskorlátozott személy – illetôleg az ôt szállító
személy – jármuve, amennyiben úti célja Budapest
Fôváros közigazgatási területén van vagy csak
azon keresztül közelíthetô meg, ha a mozgásában
korlátozott személy eredeti és érvényes parkolási
igazolványát a gépjármu elsô szélvédôje mögött
úgy helyezték el, hogy elôlapja az érvényesség és a
jogosultság ellenôrzése céljából látható;

h) a kommunális szemét szállítására szolgáló, és
figyelmeztetô jelzéssel jogszeruen felszerelt jármuvek;


i) az elromlott jármu vontatását vagy a közúton
elromlott jármu hibaelhárítását végzô és figyelmeztetô
jelzéssel jogszeruen felszerelt jármuvek;

j) a köztisztasági és közegészségügyi feladat ellátására
szolgáló gépjármuvek;

k) a közszükségleti áruszállítás, a közszolgáltatás, a
polgári védelem, a honvédség, a rendôrség, a katasztrófa
elhárítás, a KDV-KTVF, az ÁNTSZ és a
fôvárosi önkormányzati hivatalok jármuvei.

VI.
Vegyes és záró rendelkezések

11. §
(1) E rendelet 9. § b)–d) pontjaiban foglalt korlátozások
betartását a közlekedés tekintetében a BRFK (vagy
további kijelölt hatóságok), a helyhez kötött légszennyezô
pontforrások tekintetében a fôpolgármester nevében
eljáró FpH, az avar és kerti hulladék nyílt téri égetési
tilalmának tekintetében a kerületi önkormányzat jegyzôje
ellenôrzi.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hatóságok az
elrendelt korlátozások megszegôivel szemben eljárást
kezdeményeznek.
12. §
(1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel
– a kihirdetését követô napon lép hatályba.
(2) E rendelet 3.§ (1) bekezdése 2009. október 20-án
lép hatályba.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejuleg hatályát
veszti a füstködriadó-tervrôl szóló 48/2003. (IX. 19.)
Fôv. Kgy. rendelet, valamint az azt módosító 31/2006.
(VI.12.) Fôv. Kgy. rendelet.
dr. Tiba Zsolt s. k. dr. Demszky Gábor s. k.
fôjegyzô fôpolgármester


2008. december 10. FÔVÁROSI KÖZLÖNY

INDOKOLÁS

Álatlános indokolás

Az új rendelet bevezetése során alapvetô cél volt,
hogy olyan indokolt, szükséges és arányos mértéku intézkedések
kerüljenek bevezetése, amelyek az emberi
élet és egészség megóvása és a bevezetett (különösen a
korlátozó) intézkedések indokoltsága között teremt
egyensúlyt, tekintettel a fôváros folyamatos muködésének
zavartalanságára.

Részletes Indokolás

Az 1–2. §-okhoz

A rendelet területi és személyi hatályának meghatározása
után a szmogriadó elrendelésének mindenkori alapja
– a környezet védelmének általános szabályairól szóló
1995. évi LIII. törvény 89.§ (3) bekezdése alapján – miniszteri
rendeletben kerül meghatározásra.

Itt került meghatározásra a fôpolgármesteri intézkedés
elrendelésének, a tájékoztatásának formája, továbbá a folyamatos
önkormányzati tájékoztatási kötelezettség
meghatározása.

A honlapon a folyamatos mérések közzétett adatai
alapján a közérthetô tájékoztatás biztosított az egészségügyi
határértékhez, a tájékoztatási és riasztási küszöbértékhez
képest. A részletes adatok után érdeklôdôk a honlap
táblázatában összefoglalt részletes tájékoztató adatok
alapján is tájékozódhatnak.

A 3. §-hoz

A rendelet új környezetpolitikai intézkedésként – a Környezeti
Program határozatának megfelelôen – a gépjármuvek
környezeti tulajdonságán alapuló megelôzô intézkedést
is tartalmaz. A Hungária-gyurun belüli, csak az ôszitéli
idôszakra és a legszennyezôbb gépjármuvekre vonatkozó
általános tilalom hatálybalépése: 2009. október 20.

Ez a környezetvédelmi tulajdonságon alapuló intézkedés
– a további jogi elôfeltételek megteremtése után –
majd kiterjeszthetô a rendkívüli légszennyezettségi helyzetekben
(szmoghelyzetben) alkalmazandó forgalomkorlátozásra
is.

A 4. §-hoz

A helyhez kötött légszennyezô forrásokat üzemeltetôkkel
kapcsolatos eljárásrendet tartalmazza.

Az 5. §-hoz

A szmogriadó tájékoztatási, vagy riasztási fokozat elrendelésének
és megszüntetésének folyamatát határozza meg.

A folyamatos méréseket – a levegô védelmével kapcsolatos
egyes szabályokat tartalmazó 21/2001. (II. 14.)

Korm. rendelet 7. § (2) bekezdés elôírásainak megfelelôen
– állami feladata keretében a KDV-KTVF végzi.
Ugyancsak a KDV-KTVF feladata – a 17/2001. (VIII.3.)
KöM rendelet 4.§ (2) bekezdés alapján – a mérôpontok
helyének, számának meghatározása.

Az OMSZ a feladatkörét meghatározó 277/2005.
(XII.20.) Korm. rendelet 2.§ (1) fc) pontja alapján állami
feladatként, hivatalból és haladéktalanul meteorológiai
elemzéseket, elôrejelzéseket szélsôséges meteorológiai
jelenség, folyamat okozta veszélyhelyzet esetén ad az intézkedésre
feljogosított szervek részére.

A 6. §-hoz

A fokozatok elrendelésének feltételét a határérték rendelet
tartalmazza, ugyanakkor – további állami jogalkotói
szabályozás hiányában – a megszüntetés feltételei
az elrendelés „tükörképeként” került meghatározásra. Az
ózon esetében – tekintettel az ózonszint nappali-éjszakai
ciklikus tulajdonságára – az általános esettôl eltérô szabályozás
indokolt.

A 7. §-hoz

Az intézkedési feltételeket biztosító különbözô szereplôk
folyamatos kapcsolattartását szabályozza tekintettel a
munkaidôn kívüli idôszakokra is. A KDV-KTVF tájékoztatása
során gondoskodik arról, hogy a vizsgálati eredmények
ellenôrzöttek legyenek, tehát a szmoghelyzet esetén
meghozott döntések, csak olyan adatokon alapulhat, amelyet
muszaki szempontból hatósági szakember ellenôrzött
(így zárható ki a mérési, illetve muszerhiba esete).

A VIK mindig értesíti az FpH ügyeletesét, a személyek
elérhetôségi adatait az ügyeleti szolgálatok ügyrendjei
tartalmazzák.

A 8.§-hoz

Az új szmogriadó-rendelet további változása, hogy a
tájékoztatási fokozathoz nem kapcsolódnak korlátozó intézkedések,
tehát a helyhez kötött légszennyezô forrásokat
üzemeltetôket tájékoztatási fokozat estén nem terheli
jogi kötelezés, ugyanakkor fokozott társadalmi felelôsségvállalásukra
hivatkozva a fôpolgármester felkéri ôket
önkorlátozó intézkedések bevezetésére.

A 9. §-hoz

Az új szmogriadó-rendelet megalkotása során alapvetô
cél volt, hogy olyan indokolt, szükséges és arányos mértéku
intézkedések kerüljenek bevezetése, amelyek az emberi
élet és egészség megóvása és a forgalomkorlátozó intézkedések
indokoltsága között teremt egyensúlyt, tekintettel a
fôváros folyamatos muködésének zavartalanságára.

Ezeknek az intézkedésnek a bevezetése során elônybe
kellett részesíteni a fôváros folyamatos muködésének zavartalanságát,
a környezetvédelmi tulajdonságon alapuló,


2184 FÔVÁROSI KÖZLÖNY 2008. december 10.


differenciált forgalomkorlátozással szemben. Ugyanakkor
a megelôzô intézkedésként, a 3. §-ban bevezetett intézkedés
alapelve alapján – a további jogi elôfeltételek
teljesítése után – a jelenlegi páros-páratlan rendszám elvu
szabály kiterjeszthetô a rendkívüli (szmog)helyzetben
hozandó forgalomkorlátozásra is.

A 10–11.§-okhoz

A kivételek körének meghatározása során alapvetô elv
volt a közösségi közlekedésben résztvevô gépjármuvek,
továbbá a tiszta gázüzemu- vagy elektromos meghajtású,
illetôleg hibrid, valamint a jelenleg legkorszerubb

EURO-5 környezetvédelmi kategóriájú gépjármuvek
elônyben részesítése. Továbbá arra figyelemmel, hogy a
közfeladatok ellátásának folyamatos biztosítása e rendkívüli
helyzetben is biztosított legyen.

A hatóságok és azok eljárásait, azok tevékenységét
szabályozó további általános jogszabályok rögzítik.

A 12. §-hoz

A rendelet hatályba lépésének idôpontját, valamint
kapcsolódó és szükséges deregulációs rendelkezéseket
tartalmazza.

A bejegyzés trackback címe:

https://miaszosz.blog.hu/api/trackback/id/tr43870631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gravytone 2009.01.11. 12:47:12

jellemző az Indexen folyó vita. Olyan emberek ugatnak, akik kényelmi okokból teszik csak odébb két sarokkal a seggüket kocsival, hogy meg sem értik, számos ember, vállalkozó, cég MUNKA miatt furikázik gépjárművel, és nem azért mert baromira únja magát otthon.
forum.index.hu/Article/showArticle?t=9186549

Anyaaa · http://galeria.hu 2009.01.11. 13:16:36

Szerintem általánosságban elmondható, hogy hiányos volt a tájékoztatás. Már megint.

Gravytone 2009.01.11. 13:31:38

Egy ilyen gagyi história kapcsán felmerül az emberben, hogy mi lenne, ha egyszer tényleg nagy balhé érné ezt az országot? Pl. becsap egy meteor, újra kitör a Badacsony, vagy mittom én. A vezetőink tanácstalanok, bénák, egymásra mutogatnak, a közemberek jó része pedig kárörvendő és cinikus. Ha egy külföldi megnézi ezt az Indexes fórumot, azt fogja mondani, hogy ennyi bunkót még nem látott egy rakáson. Értelmes párbeszéd helyett egymás anyázása.
süti beállítások módosítása